הערות על נזקי עישון הסיגריות: אין מקום לשאננות

vegetables frying pan greens
צמחוני-טבעוני: זה בריא?
יולי 27, 2016
רגעי הכרעה
מאי 13, 2017

הערות על נזקי עישון הסיגריות: אין מקום לשאננות

smoking

האם יש בכלל מישהו בימינו שלא יודע שעישון הסיגריות מזיק לבריאותנו? חשבתי שכבר אין כזה אבל לאחרונה הופתעתי.

יש בשכונה שלי ירקן נחמד, גם  צעיר למדי, ותוך כדי קניות אני נוהגת לספר לו שאני ממליצה לכל מטופלי לעזוב את האוכל המתועש ולצרוך יותר פירות וירקות. ואני מפרגנת לו על זה שהוא מתפרנס אך ורק ממכירת סחורה שתורמת לבריאותם של לקוחותיו. פתאום יום אחד ראיתי אותו מעשן! כרופאה הרשיתי לעצמי להעיר לו, בעדינות, ופשוט אמרתי "לא חבל?"  להפתעתי הוא טרח להסביר לי, תוך כדי שאננות, שהוא יודע היטב מה אומרים אבל שקיימים מחקרים לכאן ולכאן והוא לא משוכנע שהעישון בהכרח כל כך מזיק. הזדעזעתי, וצבט לי בלב.

העישון אכן מזיק מאוד, והוכח כגורם עיקרי לסרטן הריאות כבר בשנות ה-50 למאה שעברה. אותו צוות חוקרים בבריטניה עקב אחרי קבוצה של כ-35,000 גברים במשך כ-50 שנה החל משנת 1951. גילו שאלה שעישנו מתו בממוצע 10 שנים לפני אלה שלא עישנו. 50% מתוך אוכלוסיית המעשנים מתו כתוצאה מהעישון. מחלות קטלניות הנגרמות על ידי העישון כוללות סרטן הריאה, סרטני פה ושת וגרון, סרטן הלבלב, סרטן  שלפוחית השתן, ומחלת ריאה חסימתית כרונית. גורם תמותה עיקרי אצל המעשנים הוא מחלות כלי הדם כגון התקפי לב ושבץ מוחי. זאת מכיוון שהעישון פוגע ישירות בתאי האנדותל, תאים שמרפדים את כלי הדם מבפנים.

עישון הסיגריות גם תורמת לתחלואה מסוגים רבים, כולל טרשת עורקים, ואסתמא. העישון פוגע בפוריות של האישה וגורמת לאימפוטנציה (אין אונות) אצל הגבר. העישון פוגע בהתפתחות העובר וכשהורים מעשנים זה תורם למחלות אף אוזן גרון וריאה אצל ילדיהם.

כידוע העישון פוגע גם בכיס ומי שנוהג להוציא 30 ₪ ליום על הרגל זה מצליח לשרוף 10,000 ₪ בשנה וכעבור 50 שנה עלול לשרוף חצי מיליון שקל.

הסיגריה הינה אמצעי מתוחכם שמספק תענוג קטן וזמני דרך מנגנון הדופמין במוח. כעבור חצי שעה עד שעה, תענוג זה הופך לאי-נוחות, חוסר ריכוז, ועצבנות עד שמעשנים עוד סיגריה.

כפי שמוסבר זה מכבר, התענוג הקצר הזה עולה מאוד ביוקר. רק יצרני המוצר האכזרי הזה מרוויחים מכל התהליך המצער.

הבשורה הטובה היא, שהרבה מהנזקים של הסיגריות הינם הפיכים וברגע שמפסיקים לעשן הבריאות הולכת ומשתפרת. מה שדרוש, זה רק להחליט להפסיק בעוד מועד. אין כל מקום לשאננות. אם מחכים עלולים להגיע לרגע הכרעה בגלל אבחון של מחלה קשה, או בגלל התקף לב או מצב אחר שבו הנזק לגוף כבר אינו הפיך. ואז ממש חבל.

ד"ר מרים מייזל מומחית ברפואת המשפחה, מרפאה פרטית בתל אביב, דגש על תזונה ואורח חיים, מורשה להיפנוזה. 

www.plantbasedlifestylemedicine.com

References:

  1. Doll R, Peto R, et al. Mortality in relation to smoking: 50 years observation on male British doctors. British Medical Journal, 2004. doi:10.1136/bmj.38142.554479
  2. www.cancer.org.il
  3. Messner B and Bernhard D. 2014. Smoking and Cardiovascular Disease: Mechanisms of Endothelial Dysfunction and Early Atherogenesis. Arterioscler thromb Vasc Biol 34:509-515