לאכול למען הבריאות: תזונה טבעית-צמחית

healthy-food
להשקיע בבריאותנו ובכוכב הלכת שלנו
פברואר 23, 2016
heart disease
ד"ר אסלסטיין: למנוע ולהפוך את מחלות הלב
יולי 25, 2016

לאכול למען הבריאות: תזונה טבעית-צמחית

veg-healthy

מצב הבריאות של המין האנושי הוא מקור לדאגה גדולה. מגפת ההשמנה והסוכרת היא רק חלק מן הגורמים האחראיים לכך. הסבל הנלווה למחלות ניתנות למניעה הוא עצום, בעוד שהיווצרותן קשורה במידה ניכרת למזון שאנו צורכים. למרות התקדמויות טכנולוגיות רבות, המציאות רק הולכת ומחמירה. ראש שירותי בריאות הציבור בארה"ב לשעבר קבע לא מכבר כי "לנוכח המגמה הגוברת של השמנה, הרגלי אכילה לקויים וחוסר פעילות גופנית, אנו עתידים לראות את הדור הראשון שיהיה פחות בריא ובעל תוחלת חיים קצרה יותר מזו של הוריו". ללא ספק, מדובר באסון.

אמת היא שישנם פיתוחים טכנולוגיים מרשימים ונפלאים בתחומי הרפואה והכירורגיה, אשר עשויים להיות מצילי-חיים. אולם כרופאה מוסמכת שלמדה במסלול קונבנציונאלי ופעילה בתחום עליי לומר זאת: חובה עלינו בהחלט להבין כי רפואה ובריאות אינן אותו הדבר.

לאן עלינו לפנות כדי למצוא דרך לקדם את הבריאות שלנו? במה עלינו להתמקד? ברצוני להתחיל בסקירת גורמי התמותה הראשיים.

בארצות הברית, כמדינה המייצגת את העולם המפותח והעשיר, מחלות לב מדורגות במקום הראשון, ויחד עם שבץ מוחי וסוכרת, מהוות את גורם התמותה של שליש מכלל מקרי המוות. סרטן לסוגיו השונים, לרבות סרטן הריאות, מוערך כגורם של חמישית מכלל מקרי המוות. בשנת 2015, חשף ארגון הבריאות העולמי כי שלושה רבעים ממקרי המוות בעולם מיוחסים למחלות לב כתוצאה מיתר לחץ דם, למחלות לב איסכמיות ולאירועים מוחיים. באופן מובהק, מחלות לב וכלי דם הן בגדר "רוצחים" עיקריים כיום, בכל רחבי העולם.

הבה נקפוץ כמה עשורים אחורה, למחקר אפידמיולוגי רחב-היקף בשם "מחקר סין". מחקר זה הצביע על קשר בין דפוסי אכילה ודפוסי חולי. בתקופת איסוף הנתונים (שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת), אוכלוסיית סין צרכה מזון צמחי בעיקרו שהכיל רמות חלבון מספקות. בתפריט זה, החלבונים היו המקור לכ-10% מכמות הקלוריות היומית, אולם מתוך זה, הכמות היומית של חלבון ממקור חי שנצרכה עמדה על 6 גרם בלבד, וזו הגיעה לכ-1% מכלל הקלוריות שנצרכו. כמות של 6 גרם חלבון ממקור חי מצויה בביצה אחת או ב-20 גרם בשר. לשם השוואה, אוכלוסיית ארצות הברית צרכה מזון שהכיל חלבון ממקור חי בכמות של 55 גרם ליום, בדומה לתכולת החלבון ב-9 ביצים או ב-200 גרם בשר, וזו הגיעה ל-12% מצריכת הקלוריות היומית הכוללת. באותה עת רמת הכולסטרול הממוצעת בארצות הברית הייתה 225, בשעה שרמת הכולסטרול הממוצעת בסין, על פי המחקר, עמדה על 127. ולמעשה, אוכלוסיית ארצות הברית סבלה אז ממחלות לב בשיעור גדול פי 17 יותר מאוכלוסיית סין (1700%).

green-beans-apples-broc

המזונות הטובים… ברוקולי, תפוחים ושעועית

מחקרים גדולים שנערכו לפני כן, כדוגמת "מחקר שבע המדינות", הוכיחו קשר בין צריכת שומן רווי, כולסטרול בדם ומחלות לב. מזונות ממקור חי מכילים כולם שומן רווי, עד כי כאשר מורידים מזון ממקור חי מהתפריט, יורד מהתפריט גם מרבית השומן הרווי. למעשה, בתקופת "מחקר סין", השומן שצרך האמריקאי הממוצע היווה 35% מכמות הקלוריות היומית, בעוד שהשומן היווה 15% בלבד מכמות הקלוריות בתפריט הסיני.

האם ניתן לומר אפוא כי אפשרי להיפטר מ"רוצח" מספר 1 שלנו על ידי אימוץ הרגלי האכילה של הסינים? ובכן, מדובר במחקר תצפיתי המסוגל להראות קשר אולם לא סיבה ותוצאה. מכל מקום, מחקרים התערבותיים שנערכו על ידי שני חוקרים אמריקאים, ד"ר אורניש וד"ר אסלסטיין, הוכיחו כי באמצעות צריכת תפריט טבעוני דל ביותר בשומן, ניתן לגרום לנסיגת מחלת לב איסכמית, במילים אחרות, ניתן לצמצם כולסטרול (רובד פלאק) ודלקת בעורקי הלב, לשפר את זרימת הדם, להפחית תסמינים של אנגינה ולהשיב את הגוף לתפקוד בריא ברמה שלא נראתה לפני כן מעולם. ד"ר אורניש ייעץ לנשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון לאחר שזה עבר ניתוח מעקפים, ייעוץ שבעקבותיו הלה עבר לתזונה טבעונית.

white-bread-sugar-sausage

המזונות הרעים… סוכר לבן, לחם לבן ונקניקיות

אל לנו לחשוב כי תפריטים אלו מיועדים לחולים בלבד. נתיחות גופותיהם של חיילים שנהרגו במלחמת קוריאה ובמלחמת וייטנאם הראו התחלה של הצטברות כולסטרול בעורקיהם בני ה-20 שנה. כיום סימנים אלו מתגלים אף בקרב ילדים קטנים אשר צורכים תפריט אמריקאי טיפוסי, עשיר במוצרים מן החי ובמזון מעובד ודל בפירות ובירקות.

ד"ר ניל ברנארד, נשיא מייסד של ועידת הרופאים לרפואה אחראית, חוקר תזונה וסוכרת החל משנות ה-80 של המאה הקודמת. במחקרו הוכח כי אימוץ תזונה טבעונית ללא תוספת שמן תוך הימנעות ממזון מעובד כגון סוכר ולחם לבן הביא לאיזון רמת הסוכר בדם של משתתפי המחקר ביעילות גבוהה פי שלושה מזו של תזונה סטנדרטית של חולי סוכרת.

ד"ר ג'ואל פורמן, רופא משפחה פורץ דרך, מטפל במטופליו בעזרת תזונה דומה המכונה בפיו " נוטריטאריאנית" או "עשירת נוטריאנטים וצמחים". התפריט שלו שם דגש על ירקות טריים ומבושלים, קטניות, פירות, דגנים ומעט אגוזים, והוא נטול שמנים מזוקקים, סוכרים ועודף מלח. מותר לצרוך מוצרים מן החי בכמות של כ-200 גרם בשבוע, כלומר כ-30 גרם ביום. ד"ר פורמן פרסם לאחרונה מאמר המתאר שורה של מטופלים שטופלו בשיטתו, אשר סבלו מעודף משקל, מלחץ דם גבוה ומכולסטרול, ושנהנו באופן גורף משיפור בשיעור של 80% לפחות לאורך תקופה של שנתיים עד שלוש שנים לאחר שאימצו תזונה זו.

בין הרופאים שהתפרסמו בהקשר זה נמנה גם ד"ר ג'ון מקדוגאל, שעושה שימוש בתזונה טבעית-צמחית כבר עשרות שנים כדי לרפא מיתר לחץ דם, מסוכרת וממחלות אוטואימוניות (כגון דלקת מפרקים שגרונית וזאבת). גרסתו של ד"ר מקדוגאל מאופיינת ביותר דגנים ובפחות אגוזים וזרעים אולם מבוססת בעיקרה על מזון מלא לא מעובד מממלכת הצומח.

ד"ר רוי סוואנק היה נוירולוג שטיפל בחולי טרשת נפוצה באמצעות תזונה דלה ביותר בשומן שהכילה מינימום מוצרים מן החי. בעיקרו של דבר, זו הייתה וריאציה נוספת של תפריט טבעי-צמחי. מבין המטופלים שאימצו תזונה זו של ד"ר סוואנק, 95% לא הראו את סימני הנכות הצפויים כעבור 35 שנה.

דיאטת דש הנודעת ("DASH": ראשי תיבות באנגלית של Dietary Approaches to Stop Hypertension) מגבילה את השומנים ל-25% מכמות הקלוריות ושמה דגש על צריכה מוגברת של ירקות ופירות ועל הפחתת כמות המלח בתפריט. דיאטה זו יעילה באותה מידה כמו טיפול חד-תרופתי ללחץ דם גבוה.

וניתן להביא עוד תימוכין. ישנן יותר ויותר ראיות לכך שתזונה טבעית-צמחית משפרת את הבריאות והיא בעלת יכולת לגרום לנסיגת מחלות לב, לייצב ולאזן סוכרת, למנוע נכות הנלווית לטרשת נפוצה ועוד. תזונה זו מופיעה בגרסאות שונות במקצת, אולם אלו הם עקרונות היסוד שעליהם יסכימו מרבית הרופאים הנזכרים לעיל:

  • לאכול ירקות, קטניות, פירות ודגנים, טריים או מבושלים, ובהתאם לגורמים אישיים, מותרות גם כמויות קטנות של אגוזים ואבוקדו.
  • להימנע לחלוטין מצריכת מזון מן החי, או להפחית בצריכתו, ובכלל זה (ובמיוחד!) מוצרי חלב.
  • להימנע מצריכת מזון מעובד, כולל מוצרים העשויים מקמח לבן וסוכר, וכן שמנים מזוקקים.
  • לטבעונים מומלץ לבצע מעקב אחר רמת ויטמין B12 בדם וליטול תוסף במידת הצורך.

כרופאה אני מקדמת במרץ דפוסי אכילה אלו, שאותם ניתן להתאים לצרכים אישיים.
תזונה טבעית-צמחית אינה גימיק או שם מסחרי. היא אינה מצריכה או מעודדת תוספי מזון יקרים. היא מטיבה הן עם הגוף, הן עם בעלי החיים והן עם הסביבה הסובלת מזיהום קשה ומניצול משאבים כתוצאה מתעשיית המזון מן החי.

אזהרה לאנשים המבקשים לאמץ תזונה זו: במקרה של נטילת תרופות לסוכרת או ליתר לחץ דם, השינויים שיחולו בהרגלי התזונה עשויים להביא לירידה בלחץ הדם וברמות הסוכר, כך שיתכן צורך להפחית את מינון התרופות או להפסיקן. אנא הימנעו מלשנות מינונים בעצמכם, אלא היוועצו ברופא מוסמך במהלך תקופת השינוי בתפריט על מנת להבטיח שהכל מתבצע בבטחה ובאופן חלק.

אני תקווה שמאמר זה יעורר בכם עניין ויעודד אתכם לנסות מספר שינויים או לפחות להתעמק יותר בנושא. לסיום, אאחל לכם את מיטב איחוליי לבריאות טובה, ואחתום עם שני ציטוטים.

"אם כל אחד היה מאמץ תזונה טבעית-צמחית, אני מאמין בכל לבי שהיינו יכולים לקצץ את הוצאות הבריאות ב-70 עד 80 אחוז" (ד"ר ט. קולין קמפבל, מחבר הספר "מחקר סין").

"אכלו אוכל. לא יותר מדי. בעיקר צמחים" [מייקל פולן, מחבר הספר "דילמת השפע" (באנגלית: The Omnivore's Dilemma )].

מחברת מאמר זה, ד"ר מרים מייזל, היא רופאת משפחה בעלת ניסיון של יותר מ-20 שנה, העובדת כיום בתל אביב ובסקוטלנד. במרפאתה בתל אביב היא מתמקדת בתזונה מותאמת אישית כדרך לשיפור הבריאות, וכן עושה שימוש בהיפנוזה לצורך גמילה מעישון, טיפול בבעיות רפואיות כגון תסמונת המעי הרגיז, והפחתת מתח נפשי. בנוסף, היא מרצה בנושאי תזונה ובריאות.